Trochę klasyki, trochę rozrywki: nowości kwietnia

Kwiecień zapowiada się imponująco, być może wydawcy na dobre rozkręcają się w przygotowaniach do największych wiosennych imprez. Oferta jest bardzo bogata i pewnie finansowo trudna do udźwignięcia, ale mam wrażenie, że tak interesującego zestawu nowości dawno nie było.

Art of Diplodocus, Timof Comics. Wydawnictwo, jakiego chyba jeszcze w Polsce nie było: artbook związany z produkcją filmu „Smok Diplodok”, z projektami Tomka Leśniaka i tekstami Wojtka Wawszczyka. Jego uzupełnieniem jest „Storyboard Diplodocus”, wydany w limitowanym nakładzie 500 egzemplarzy.

Bastion, tom 1: Kapitan Trips, scenariusz: Roberto Aguirre-Sacasa, rysunki: Mike Perkins, przeł. Grzegorz Tupikowski, Albatros. Rozpisana na sześć zbiorczych tomów adaptacja jednej z najgłośniejszych powieści Stephena Kinga, rzekomo wierna oryginałowi, lecz również wzbogacająca go o dodatkowe wątki. Nie macie dość postapokaliptycznych tematów? To pewnie warto się zainteresować.

Błonia tajemnicy, scenariusz: Mateusz Wiśniewski, rysunki: Michał Araszewicz, Piotr Marzec, Antoni Serkowski, Judyta Sosna, Magdalena Zwierzchowska, Kultura Gniewu. Zbiór krótkich form na podstawie opowiadań Stefana Grabińskiego. Bardzo interesujące podejście do tekstów klasyka grozy.

Codzienna walka, scenariusz i rysunki: Manu Larcenet, przeł. Paweł Łapiński, Mandioca. Nowe wydanie w nowym przekładzie jednego z najsłynniejszych dzieł Larceneta. Komiksowy komediodramat w najlepszym wydaniu.

Dragon Head, tom 1, scenariusz i rysunki: Minetarō Mochizuki, Waneko. Pierwszy tom klasycznej już katastroficznej mangi z elementami grozy. Młodzi ludzie uwięzieni w tunelu po katastrofie pociągu szukają sposobu na przetrwanie. Była ekranizacja, ale podobno przeciętna.

Fafhrd i Szary Kocur. Omnibus, scenariusz: Howard Chaykin, Dennis O’Neil, George Alec Effinger, rysunki: Mike Mignola, Howard Chaykin, Walter Simonson, Jim Starlin, Al Williamson, The Crusty Bunkers, Al Milgrom, przeł. Paulina Braiter-Ziemkiewicz, Lost In Time. Klasyczne opowiadania fantasy Fritza Leibera mistrzowsko przełożone na język komiksu. Dla miłośników opowieści awanturniczych.

Naznaczony mrokiem, scenariusz i rysunki: Wojciech Birek, Kultura Gniewu. Mroczna opowieść fantasy autorstwa znakomitego krytyka i tłumacza Wojciecha Birka. Jedyne jak dotąd wydanie ukazało się 30 lat temu na łamach antologii „Komiks Forum”, wznowienie zostało opatrzone materiałami bonusowymi.

Ostatni Mohikanin, scenariusz: Cromwell, Catamalou, rysunki: Cromwell, przeł. Monika Motkowicz, Mandioca. Imponująca graficznie adaptacja powieści Jamesa Fenimore’a Coopera. O ile książka mocno się zestarzała (a i głośna adaptacja z Danielem Day-Lewisem tak sobie znosi próbę czasu), to komiks pozwala odkryć klasyka na nowo.

Pendragon, tom 1, scenariusz: Jérôme Le Gris, rysunki: Paolo Martinello, Benoîta Dellac, przeł. Jakub Syty, Lost In Time. Utrzymana w stylistyce mrocznego fantasy reinterpretacja mitów arturiańskich. Z rozmachem godnym hollywoodzkiej produkcji.

Punk Rock Jesus, scenariusz i rysunki: Sean Murphy, przeł. Jacek Żuławnik, Story House Egmont. A gdyby goniąca za oglądalnością telewizja postanowiła sklonować Jezusa? Kim byłby nowy Mesjasz? Prowokacyjny album Seana Murphy’ego, twórcy m.in. „Białego Rycerza”, jednej z ciekawszych wariacji na temat Batmana.

Sierżant Rock i armia trupów, scenariusz: Bruce Campbell, rysunki: Eduardo Risso, przeł. Zofia Sawicka, Story House Egmont. Bruce Campbell (ten sam!) bierze na warsztat klasyczną serię komiksów wojennych z DC Comics i zderza ją z horrorem o zombie. Krwawe, absurdalnie zabawne i bardzo dobrze narysowane przez Risso.

Stacy, scenariusz i rysunki: Gipi, przeł. Jacek Drewnowski, Timof Comics. Głupie kłamstwo scenarzysty komiksowego wywołuje (zrozumiały) skandal i zmusza go do przewartościowania jego życia. Nowy album Gipiego to opowieść o współczesnym społeczeństwie, social mediach i wyzwaniach, jakie stawia rzeczywistość. O swoim dziele włoski artysta mówił: „Stacy to zła książka, zrodzona ze złości, która potem, całkiem możliwe, staje się niemal delikatna”. Zapowiada się intrygująco.

Teatrzyk Zielona Gęś, scenariusz i rysunki: Kasia Mazur, Timof Comics. Dawno, dawno temu uwielbiałem Gałczyńskiego i pisane przez niego parateatralne miniaturki (#teamPiesFafik). Przypomnę je sobie z przyjemnością, zwłaszcza że przejrzysty styl ilustracji Kasi Mazur chyba będzie pasował do nich idealnie.


Wielbicieli komiksu bez wątpienia zainteresują też takie sprawy:

Kadr z komiksu Dominika Szczęśniaka „Robaczki”, promujący wystawę „W szerokim kadrze”.

Poznański Festiwal Sztuki Komiksowej, 10-13 kwietnia. 25. edycja imprezy będzie szansą na spotkanie nie tylko wielu znakomitych polskich autorów i autorek (m.in. Śledziu, Kasia Mazur, Beata Pytko, Piotr Marzec, Wojciech Stefanie i wielu innych), lecz również gości z Czech, Węgier i Niemiec.

Snowpiercer, sezon 4, SkyShowtime, od 8 kwietnia. Finałowy sezon trafia do Polski z wielomiesięcznym opóźnieniem. I choć nie dorasta do poziomu komiksowego oryginału ani filmu Bonga Joon-ho, i tak warto dać mu szansę, zwłaszcza jeśli obejrzeliście poprzednie trzy sezony.

W szerokim kadrze. Komiks polski po transformacji, kurator: Artur Wabik, Bunkier Sztuki, Kraków, od 30 kwietnia. Kurator zapowiada ekspozycję, która ma być „wielowątkową opowieścią o transformacji komiksu w Polsce – od inicjatyw oddolnych, odpowiadających na potrzebę̨ opisania zmian zachodzących w rzeczywistości społecznej, poprzez rozwój internetu, blogsfery i kształtowanie się̨ profesjonalnego rynku komiksowego, aż po utwory realizujące określoną agendę̨ polityczną, na zlecenie instytucji publicznych lub organizacji społecznych”. Brzmi bardzo interesująco i może być odświeżającym spojrzeniem na historię najnowszą polskiego komiksu. Warto się wybrać do Krakowa.

Zeszyty Komiksowe #39. Bogusław Polch. Najnowsze wydanie znakomitego periodyku komiksowego poświęcone dorobkowi rysownika „Funky’ego Kovala” i „Wiedźmina”. A przy okazji: wystawa prac Polcha trwa w Muzeum Karykatury, warto odwiedzić.