Kevin O’Neill (1953–2022)

Bieżący rok nie szczędził pożegnań mistrzów komiksu: Jean-Jacques Sempé, Alan Grant, Raymond Briggs, Tim Sale, Neal Adams, Jean-Claude Mézières, Kazuki Takahasi… Teraz odszedł kolejny z wielkich: Kevin O’Neill, jeden z filarów brytyjskiego komiksu, stały współpracownik Alana Moore’a i Pata Millsa.

„Liga Niezwykłych Dżentelmenów” / Story House Egmont

W Polsce znamy go przede wszystkim z pracy nad stworzoną przez Alana Moore’a „Ligą Niezwykłych Dżentelmenów”. To jego charakterystyczna, dynamiczna kreska nadała kształt serii, precyzyjne ilustracje pozwoliły na odtworzenie niezliczonych historycznych (i fantastycznych) detali, którymi Moore naszpikował scenariusz. Talent O’Neilla i jego zdolność do zabawy graficznymi formami sprawiły, że możliwe było również tak karkołomne przedsięwzięcie jak tom „Czarne akta”, w którym „Liga…” przybierała różne kształty: od biblii tijuańskiej po komiks w trójwymiarze.

Poza „Ligą…” komiksy rysowane przez Kevina O’Neilla ukazywały się w Polsce sporadycznie, m.in. w albumie „Mistrzowie komiksu. Szok przyszłości” oraz dawno temu na łamach wydawanego jeszcze przez TM-Semic „Batmana”. To tam ukazała się szalona, podlana surrealistycznym humorem historyjka, w której po wielu latach przerwy pojawił się Bat-Mite (irytujący, choć raczej nieszkodliwy przybysz z Piątego Wymiaru, zafascynowany Mrocznym Rycerzem – jedna z postaci, jakimi zapełniano superbohaterskie komiksy na przełomie lat 50. i 60.). O’Neill i scenarzysta Alan Grant wyciągnęli Bat-Mite’a z lamusa, by stworzyć przewrotną, halucynogenną opowiastkę w lżejszym niż zazwyczaj tonie. W latach 90., gdy ów epizod ukazał się w polskim przekładzie, robił dziwaczne wrażenie na tle ponurych, ciężkich jak gradowe chmury komiksów o Batmanie. Czytany dziś broni się jednak całkiem dobrze, dowodząc nie tylko talentów Granta i O’Neilla, lecz również niezwykłej gatunkowej pojemności superbohaterskich historii.

Plansza z oryginalnego wydania „Legenda of the Dark Knight” #38 z historią, w której pojawia się Bat-Mite (na rysunku akurat nieobecny) / DC Comics

Ale twórczość Kevina O’Neilla nie ograniczała się wyłącznie do tych dzieł. Przez lata pozostawał jedną z najważniejszych postaci brytyjskiego magazynu „2000 AD”, w którym najczęściej pracował na scenariuszach Pata Millsa, współtworząc m.in. serię „Nemesis the Warlock”. Rysował też pojedyncze epizody „ABC Warriors” i „Sędziego Dredda”, zaś dla DC Comics – „Omega Men” i „Tales of the Green Lantern Corps” (oba do scenariuszy Moore’a), dla wydawnictwa Epic Comics (a później Titan Books) zrobił serię „Marshal Law”, ponownie rysując scenariusz Millsa.

„Marshal Law” / Titan Books

Po długim czasie pracy nad „Ligą Niezwykłych Dżentelmenów” – kolejne epizody powstawały na przestrzeni 20 lat – O’Neill żartował, że Moore w pewnym sensie wysłał go na emeryturę. „Alan przestał pisać komiksy. To był koniec. Ale ja nie mówiłem, że przechodzę na emeryturę. Myślałem, że Liga Niezwykłych Dżentelmenów może być ostatnim komiksem, jaki narysowałem, i byłem z tego zadowolony. Bo dotarliśmy do końca, daliśmy tej historii odpowiednie zakończenie. Było to dla nas bardzo ważne. Ale byłem gotowy do robienia kolejnych komiksów w zależności od tego, jakie one będą”, mówił w wywiadzie dla serwisu ComicBook.com. Jedną z ostatnich prac, jakie opublikował, była historia nawiązująca do kontrowersyjnej brytyjskiej serii „Kids Rule OK” (oryginalnie ukazującej się na łamach magazynu „Action” w drugiej połowie lat 70.) – komiks według scenariusza Gartha Ennisa ukazał się w tym roku na łamach antologii „Battle Action Special”.

Kevin O’Neill zmarł po długiej chorobie w wieku 69 lat.